Εκπαιδευτικό Εργαστήριο Ήχου, Δημήτρης Σαρρής, ΠΕ16

ΕΚΕΠΙΣ profile
My status
   
   ΤΟ ΕΡΓΟ
 • ηχοπαραμύθια
 • βιβλία
 • τετράδια
 • media
     
   ΔΙΚΤΥΩΣΗ
 • blog
 • social media
 • mysch

 • φιλικοί ιστότοποι
 

 

το ιδεοδοχείο (πρότζεκτ σε στάδιο προμελέτης)
αυτές τις μέρες γεμίζει!
παρακαλούμε επισκεφτείτε το και αργότερα.


ιδεοδοχείο

 

Περιεχόμενα (ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση)

ecoecHo (οικοήχος): πρακτική οικολογία του ήχου

το νταραμπούκαλο: ρυθμός - κρούση - εκπαίδευση

Special School Train: ένα ειδικό τραίνο για την εκπαίδευση

ιδεόφωνο: κόμβος πολιτισμικής οργανολογίας

 

 

 

 

 


ecoecho
οικοήχος


η οικολογία του ήχου στην εκπαίδευση

Ταυτότητα του πρότζεκτ
Η δράση "ΟικοΉχος" του Εκπαιδευτικού Εργαστηρίου Ήχου ξεκινά από την οικολογική διαχείριση του ήχου και της μουσικής για να φθάσει σε πρακτικές εφαρμογές και ιδέες για την εκπαίδευση. Στα πλαίσια του πρότζεκτ έχουν πραγματοποιηθεί μαθητικές δραστηριότητες, δημοσιεύσεις κειμένων και κατασκευών - εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων καθώς και εργαστήρια σε συνεργασία με θεσμικούς φορείς κα διοργανώσεις.

Περιεχόμενο
Βασικές θεματικές του Οικοήχου απότελούν:
- οι μικροί ηχολόγοι. Πρόκειται για εκπαιδευτικές δραστηριότητες στις οποίες οι μαθητές γίνονται εξερευνητές και μελετητές των ήχων. Έχοντας ένα "βασικό εξοπλισμό του μικρού ηχολόγου", με ηχοσκόπια και μετρητές που οι ίδιοι κατασκευάζουν, παρατηρούν τους ήχους και τα φαινόμενά τους και προτείνουν τεκμηριωμένα ιδέες για τη βελτίωση της ποιότητάς τους.

- το ηχοστάσιο. Ηχοστάσιο είναι το εργαστήρι στο οποίο κατασκευάζουμε τα εργαλεία μελέτης του ήχου. Είναι ένας χώρος με τα χαρακτηριστικά ενός δυναμικού μουσείου, στο οποίο τα παιδιά δημιουργούν, εκθέτουν, πειραματίζονται, παρατηρούν, συζητούν, επικοινωνούν με διάφορα μέσα.
Ηχοστάσια κατασκευάζονται στο σχολείο, αλλά και σε οποιοδήποτε χώρο επιθυμούμε. Ένα πρώτυπο ηχοστάσιο που υποδέχτηκε εκατοντάδες μαθητλες παρουσιάστηκε στα πλαίσια της Επιστημούπολης (Μαθητιάδα) το 2010.
Στα πλαίσια του ΟικοΉχου έχουν συγγραφεί σημειώσεις και κείμενα για τους μαθητές, τα οποία διαμορφώνονται ώστε να αποτελέσουν εκπαιδευτικά τετράδια.

Στόχοι - Προοπτικές
Ο ΟικοΉχος στοχεύει να συμβάλλει στην εκπαίδευση που θέλει να ενσωματώσει τις σύγχρονες αντιλήψεις για τον ήχο και τις επιδράσεις του στη ζωή μας. Έννοιες όπως η Οικολογία, η Αειφορία, η Ατομική και Συλλογική Υγεία, η Κριτική Σκέψη και η Μεταγνώση, σχετίζονται άμεσα με τις θεωρητικές και πρακτικές βάσεις του πρότζεκτ. Η έμπρακτη συμβολή του πρότζεκτ στο έργο του εκπαιδευτικού, του γονιού αλλά και κάθε ενδιαφερόμενου περιλαμβάνει δημοσιεύσεις άθρων, σχεδίων μαθημάτων, δημιουργικού εποπτικού υλικού καθώς και κειμένων επιστημονικής επικοινωνίας.

 

Σχετικές δημοσιεύσεις για ερευνητική χρήση

Σαρρής, Δ. (2010). «Σιωπηρές Εργασίες», «διάπλασις» και «άσκησις της ακοής»: Το ηχητικό τοπίο στο ελληνικό σχολείο του 20ου αιώνα. Στο Αργυρίου, Μ. (επ). Μουσική Παιδαγωγική στον 21ο αιώνα. Προκλήσεις, Προβλήματα, Προοπτικές. Πρακτικά 2ου Συνεδρίου Πανελλήνιου Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή, Ε.Ε.Μ.Α.Π.Ε, 20-22/4/2007. Τόμος Β΄ σ.σ. 56-62. ISBN: 978-960-89479-7-9

Σαρρής, Δ. (2010). "Άλλα τ' αυτάκια του λαγού κι άλλα της κουκουβάγιας": Η ηχητική αγωγή στο παιδικό βιβλίο. Εισήγηση στο 2ο Συνέδριο Ακουστικής Οικολογίας, Ρέθυμνο, ΤΕΙ Κρήτης, 26-27 Φεβρουαρίου.

Σχετικές δημοσιεύσεις για εκπαιδευτική χρήση

Σαρρής, Δ. (2010). «Χορδίζοντας το περιβάλλον»: διαθεματική μεθοδολογία με ηχητικές εποπτικές κατασκευές εμπνευσμένες από την Ακουστική Οικολογία. Στο Αργυρίου, Μ. (επ). Μουσική Παιδαγωγική στον 21ο αιώνα. Προκλήσεις, Προβλήματα, Προοπτικές. Πρακτικά 2ου Συνεδρίου Πανελλήνιου Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή, Ε.Ε.Μ.Α.Π.Ε, 20-22/4/2007. Τόμος Β΄ σ.σ. 160-172.
ISBN: 978-960-89479-7-9

Σαρρής, Δ. (2010). «Σώπα δάσκαλε ν' ακούσουμε το πουλί: Προσεγγίζοντας τον ήχο ως διδακτικό αντικείμενο. Κείμενο για το πρόγραμμα «τσαλαπετάγματα», Κέντρο Περιβαλλοντικής Αγωγής Εκκλησίας.

Σαρρής, Δ. (2007). «Άκου να δεις»: Ακουστική Οικολογία και Εκπαίδευση μέσα από προγραμματικές δραστηριότητες. Στο περιοδικό Μουσική σε πρώτη βαθμίδα. τ. 1/07. Ένωση Εκπαιδευτικών Μουσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης - Fagotto. Αθήνα. σ.σ. 52-61.
ISBN: 1790-773X

Σχολικές Εκδόσεις Καινοτόμων Προγραμμάτων

Σαρρής, Δ. (2011). Κωδωνοκρουσίες, Πως επικοινωνούμε με χτυπήματα. Εκδόσεις Ειδικού Δημοτικού Σχολείου ΕΛΕΠΑΠ Αγρινίου. ISBN: 978-960-99685-7-7.

Σαρρής, Δ. (2011). Νταν ντριν ντονγκ, η γλώσσα των γλωσσιδιών, Εκδόσεις Ειδικού Δημοτικού Σχολείου ΕΛΕΠΑΠ Αγρινίου. ISBN: 978-960-99685-0-8.

Αρθρογραφία Περιοδικού Τύπου

Σαρρής, Δ. (2010). Όταν ο ήχος "τα σπάει": Σκέψεις για το "μοντέρνα πρωτόγονο" και τη χρήση των μουσικών οργάνων. Στο περιοδικό Muzine. τ. 8. σ.σ. ISSN: 1791-2792

Σαρρής, Δ. (2009). Το τραγούδι της πόλης. Στο περιοδικό Muzine. τ. 6. σ.σ. 110-111. ISSN: 1791-2792

Σαρρής, Δ. (2009). Καταναλώνοντας μουσική «οικολογικά» και με στυλ! Στο περιοδικό Παράθυρο. τ. 56. (Στήλη Οργανοτοπία). ISSN: 1108-5495

Δημοσιευμένες Κατασκευές

Οι μικροί ηχολόγοι. Στο Περιοδικό Παράθυρο Junior. τ. 10.
(Σειρά: ο κύριος Αλεπουδάκης στον πλανήτης της μουσικής) σ.σ. 98-101
ISSN: 1971-7786

Το παιχνίδι "άκουτα". Στο Περιοδικό Παράθυρο Junior. τ. 9.
(Σειρά: ο κύριος Αλεπουδάκης στον πλανήτης της μουσικής) σ.σ. 48-51
ISSN: 1971-7786

 

 

 

 

 

 

αρχή σελίδας - περιεχόμενα


Το νταραμπούκαλο

ρυθμός - εκπαίδευση - κρούση

δυό λόγια για αρχή...
Νταραμπούκαλο είναι σύνθετη λέξη - νεολογισμός από τη «νταραμπούκα» και το «μπουκάλι». Ο λόγος της σύνθεσης απλός: είναι πολύ διαδεδομένο να παίζεται το μπουκάλι από τον αυτόματο ψύκτη του νερού σαν νταραμπούκα, που δεν είναι παρά μια παραλλαγή του γνωστού μας τουμπερλεκιού. Το νερομπούκαλο αυτό έχει ήχο όμορφο, σχήμα βολικό, είναι προσιτό, μεταφέρεται εύκολα, και έχει πολλά, πολλά πλεονεκτήματα ακόμη. Το Εκπαιδευτικό Εργαστήριο Ήχου, ονομάζει «Το νταραμπούκαλο» ολόκληρη την ερευνητική και δημιουργική δραστηριότητα για το παίξιμο αυτού του πρωτότυπου οργάνου.

μια παγκόσμια λαϊκή παράδοση
Το νερομπούκαλο - κρουστό, χρησιμοποιείται σε όλο τον κόσμο, αυθόρμητα, από την αρχή της ύπαρξής του σαν λαϊκό αυτοσχέδιο όργανο. Έχει χρησιμοποιηθεί σε σχολικές παραστάσεις, για παιδαγωγική χρήση, από «μουσικούς του δρόμου» (street drummers), αλλά και από πολλούς πειραματικούς, πρωτοποριακούς καλλιτέχνες (Σαρρής 2010β:10). Χρησιμοποιείται όπως βρίσκεται στον ψύκτη όταν αδειάσει από το νερό, χωρίς το πώμα. Όμως έχουν καταγραφτεί και πολλές παραλλαγές. Στην Ελλάδα χρησιμοποιήθηκε συστηματικά από την Ομάδα Μεταήχων, ήδη από το 2006 και μελετήθηκε ως προς τις τεχνικές του δυνατότητες. Το Φθινόπωρο του 2010 παρουσιάστηκε το βίντεο «Waterbottle: a case study» διάρκειας 9΄ 57΄΄ στα πλαίσια πανεπιστημιακής διάλεξης (Σαρρής 2010α).

στο εκπαιδευτικό εργαστήριο ήχου
Το νερομπούκαλο χρησιμοποιήθηκε αρχικά στα εργαστήρια μεταήχων (metasound workshops) που πραγμα-τοποιήθηκαν κατά τη χρονιά 2009-2010, με συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς και φοιτητές παιδαγωγικών Τμημάτων. Τη χρονιά 2010-2011 καταγράφτηκαν ενδιαφέρουσες εφαρμογές στο σχολείο. Την ίδια χρονιά διανεμήθηκαν και οι πρώτες εργαστηριακές σημειώσεις για την εκμάθησή του. Το πρόγραμμα βρίσκεται σε εξέλιξη με πολύ ενδιαφέροντα αποτελέσματα.

Σχετικές Δημοσιεύσεις
Σαρρής, Δ. (2010α). Η Πολιτισμική Οργανολογία στην Θεωρία, την Πράξη και την... Τάξη». Διάλεξη στο 1ο Σεμινάριο για την Εθνομουσικολογία στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Σαρρή, Δ. (2010β). Γνωριμία με τα λαϊκά κρουστά. Αθήνα: Fagotto. σ.σ. 16.

 

 

 

 

 

αρχή σελίδας - περιεχόμενα


Special School Train

ένα ειδικό τραίνο για την εκπαίδευση

 

δυό λόγια για αρχή...
Το πρότζεκτ περιλαμβάνει υλικό που δημιουργήθηκε από τις έμπρακτες ανάγκες διδασκαλίας στο Ειδικό Σχολείο ΕΛΕΠΑΠ κατά τη χρονιά 2010-2011. Η ειδική αγωγή είναι ένα ιδιαίτερο κομμάτι της εκπαίδευσης, όχι όμως και αποκομμένο ως προς το περιεχόμενό του από τη σύνολη εκπαίδευση. Έτσι το υλικό που δημιουργείται στοχεύει να αξιοποιήσει την εμπειρία του "ειδικού" και για το "γενικό.

 

ξεκλειδώνοντας το... αυτί
Η ειδική αγωγή είναι ο "ειδικός" χώρος για να κατανοήσει κανείς την ακοή, τον ήχο και τη σχέση μας με αυτά. Ήδη από τον εικοστό αιώνα πολλές επιστημονικές και καλλιτεχνικές τάσεις κάνουν λόγο για τις προεκτάσεις του κόσμου των ήχων. Ο κόσμος αυτός δεν έχει απαραίτητα ήχους, δεν έχει απαραίτητα άκουσμα, έχει όμως όλη την ουσία που πηγάζει από τον κόσμο των ήχων. Ο ήχος συνδέεται με κεφαλαιώδεις έννοιες όπως η κίνηση, η ρυθμικότητα, η μορφή, η επικοινωνία, η προφορικότητα. Για μια πιο ολοκληρωμένη εμπειρία του ήχου και της μουσικής ως φυσική και πολιτισμική ενέργεια, οφελεί ένα "ξεκλείδωμα" της ακοής, μια ευρύτερη και σωματικότερη αντίληψη όσων πηγάζουν από τον ήχο και τις αρχές του.

στο εκπαιδευτικό εργαστήριο ήχου
Special School train, είναι το "τραίνο" της "εκπαίδευσης" που ταξιδεύει τη μαθησιακή διαδικασία κατ΄ αρχάς στην ειδική αγωγή. Σε αυτό περιλαμβάνονται συγκεκριμένες προτάσεις οργάνωσης της διδασκαλίας και της διδακτικής εμπειρίας με επίκεντρο τον ήχο, τόσο για τον εκπαιδευτικό μουσικής, όσο και για τους υπόλοιπους λειτουργούς της ειδικής εκπαίδευσης. Κατά τη χρονιά 2010-2011 έγιναν οι πρώτοι σχεδιασμοί και εφαρμογές και με το τέλος της χρονιάς προγραμματίζονται οι παρουσιάσεις των πρώτων αποτελεσμάτων.

 

Σχετικές Δημοσιεύσεις
Θα ανακοινωθούν μέσα στο καλοκαίρι 2011.

 

 

 

 

 

 

αρχή σελίδας - περιεχόμενα


ideophone - ιδεόφωνο

κόμβος πολιτισμικής οργανολογίας

δυό λόγια για αρχή...
To project "ιδεόφωνο" δημιουργήθηκε πρώτη φορά στα πλαίσια των ακαδημαϊκών μαθημάτων του Εργαστηρίου Πολιτισμού (Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού, Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών) τη χρονιά 2008-2009. Στόχος του ήταν η ανάδειξη των πολιτισμικών διαστάσεων των μουσικών οργάνων αλλά και (αντιτρόφως) των "οργανολογικών" διαστάσεων ποικίλων πολιτισμικών στοιχείων. Βασική ιδέα ήταν ότι το μουσικό όργανο είναι ένας "διαμεσολαβητής" (mediator) ανάμεσα στο περιβάλλον και τον άνθρωπο, με κύριο επικοινωνιακό μέσο το σύμπαν των ήχων. Αυτή η "δειυρυμένη" έννοια του μουσικού οργάνου, μελετάται από την πολιτισμική οργανολογία (cultural organology). Στοχος του ιδεοφώνου ήταν η ανάδειξη των πολιτισμικών διαστάσεων των μουσικών οργάνων για την περεταίρω αξιοποίησή τους στις επιστήμες του πολιτισμού και της εκπαίδευσης.

 

ιδέες σε εξέλιξη...
Αποτέλεσμα των εργασιών του πρότζεκτ αποτέλεσε το πρώτο "τετράδιο" κειμένων πολιτισμικής μελέτης με επίκεντρο τα μουσικά όργανα από τους φοιτητές του εργαστηρίου. Στόχος του project είναι η ενίσχυση της οργανολογικής κουλτούρας στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και η ανάπτυξη δημιουργικών εργαλείων για την ενδυνάμωση της πολιτισμικής αγωγής (cultural education) αλλά και του πολιτισμικού εγγραμματισμού (cultural literacy) με επίκεντρο έναν αντίστοιχο "οργανολογικό εγγραμματισμό (organological literacy). Η σύνδεση αυτή της επιστήμης (cultural organology) με την εκπαίδευση, συνεχίστηκε έμπρακτα με το προτζεκτ "οργανοτοπία", που είχε άμεση εφαρμογή στην διδασκαλία. Το ιδεόφωνο είναι σε εξέλιξη, όμως πολλά από τα ερευνητικά του ευρήματα εφαρμόζονται ήδη στη φιλοσοφία ανάπτυξης του Εκπαιδευτικού Εργαστηρίου Ήχου.

 

Σχετικές Δημοσιεύσεις

Σαρρής, Δ. (2009). Από τα «αυτοσχέδια μουσικά όργανα» στην «πολιτισμική οργανολογία»; Μια μελέτη περίπτωσης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στο συνέδριο του Τμήματος Μουσικής Τέχνης και Επιστήμης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας «Καλλιέργεια της μουσικής τέχνης στην Ελλάδα της Ευρώπης». 29-31/5. Πρακτικά. Θεσσαλονίκη.

 

 

 

 

αρχή σελίδας - περιεχόμενα

 

 


 

 

   ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
 • τι είναι;
 • τι νέο ετοιμάζεται;

 • πως επικοινωνώ;
 • I speak english

         

 

 

 
  αυτή η σελίδα ενημερώθηκε στις 16/04/2012.     θεάσεις από το 2011.
Προστατευόμενο Υλικό. Copyrighted Material © 2010-2012 Dimitris Sarris