Εκπαιδευτικό Εργαστήριο Ήχου, Δημήτρης Σαρρής, ΠΕ16

ΕΚΕΠΙΣ profile
My status
   
   ΤΟ ΕΡΓΟ
 • ηχοπαραμύθια
 • βιβλία
 • τετράδια
 • media
     
   ΔΙΚΤΥΩΣΗ
 • blog
 • social media
 • mysch

 • φιλικοί ιστότοποι

 

 

βελτιστοποιήστε το διδακτικό σας έργο με τον ήχο!

ο εκπαιδευτικός ερευνητής

Η προσέγγιση της γνώσης διαθεματικά, αντλώντας δηλαδή γνώσεις και μεθοδολογία από όλα τα διδακτικά αντικείμενα έχει από τις αρχές της δεκαετίας θεσμοποιηθεί στο αναλυτικό μας πρόγραμμα. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να οργανώσει το μάθημά του με project μετατρέποντας την μαθητική ομάδα σε ερευνητική ομάδα, με ένα εργαστήριο που θα φέρει στο φως ξεχωριστές ανακαλύψεις.

Η σύγχρονη κατάρτιση των εκπαιδευτικών αλλά και η διαρκής, δια βίου μάθηση, δίνει τη δυνατότητα για νέα εργαλεία, με τα οποία ο εκπαιδευτικός γίνεται ένας ολοκληρωμένος ερευνητής της σχολικής ζωής και της διδακτικής μεθοδολογίας.

Στη "σελίδα του εκπαιδευτικού" (εδώ που βρίσκεστε) το Εκπαιδευτικό εργαστήρι ήχου, συλλέγει εφαρμοσμένες ιδέες για τους σκοπούς αυτούς και τις υποστηρίζει με το εκάστοτε διαθέσιμο υλικό από ολόκληρο το διαδίκτυο. Αν κάποιος υπερσύνδεσμος απενεργοποιηθεί (αποσυρθεί κάποιο υλικό από εξωτερικό ιστότοπο κ.λπ.) χρησιμοποιήστε λέξεις από τον τίτλο του υλικού για να το ξαναβρείτε με αναζήτηση ("γκουγκλάρισμα!"), ή ενημερώστε με για να το διορθώσω άμεσα, από τη σελίδα επικοινωνίας.

Εύχομαι καλή μελέτη και καλή διδασκαλία σε όλες και όλους!

 

1. Ψηφιακό Υλικό εκτός εργαστηρίου

1.1. ΙΕΜΑ - Ψηφιακό Αρχείο της Ελληνικής Μουσικής

 

1.2. ΙΕΜΑ - Εκπαιδευτικό υλικό προγράμματος Μελίνα:
1.2.1. Ο ήχος της μουσικής

 

1.2. ΙΕΜΑ - Εκπαιδευτικό υλικό προγράμματος Μελίνα:
1.2.2. Η μουσική στη μεσόγειο

 

1.2.3. IEΜΑ - Εκπαιδευτικό υλικό προγράμματος Μελίνα:
20ος αιώνας
| Rock | Hip-Hop |

 

1.3. ΙEMA - Musipedia.gr - Λεξικό Ελληνικής Μουσικής

 

1.4. ΟΕΠΕΚ - Όλο το ψηφιακό υλικό του Μαθήματος της Μουσικής όλων των βαθμίδων και ψηφιακό υλικό ανοιχτής πρόσβασης από την επιμόρφωση 2010-2011 του ΟΕΠΕΚ

 

1.5. ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ - Ελεύθερη διάθεση υλικού από το Νικόλα Τσαφταρίδη
( Τσαφταρίδης, Ν. (1997). Mουσική, κίνηση, λόγος. H στοιχειοδομική μουσική στο Παιδαγωγικό Έργο Orff. Aθήνα: Nήσος.
Τσαφταρίδης, Ν. (2004). Aκούγοντας Mουσική. Mια προσέγγιση μέσα από τον κόσμο των μεμβρανόφωνων. Αθήνα: ΙΔΕΚΕ.)

 

 

2. Φύλλα εργασίας του Εκπαιδευτικού Εργαστηρίου Ήχου

 

2.1. Φόρμα σχεδίου μαθήματος

Χρήση: πρόκειται για το κοινό πλάνο σχεδίου μαθήματος με βάση τα τρέχοντα αναλυτικά προγράμματα. Μπορείτε εκεί να καταγράφετε τα μαθήματά σας, δημιουργώντας το έντυπο αρχείο σας.

Πίνακας δυναμικών

Χρήση: Πίνακας των δυναμικών με πολλαπλές οπτικές ενδείξει:
τρίγωνα τύπου "κρεσέντο - ντιμιουέντο", χρωματικές ενδείξεις "χάρτη ύψους" στα γράμματα και σκαλοπάτια. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να υποδεικνύετε ζωντανά τις δυναμικές ενώ "διευθύνετε" την ορχήστρα σας
!

2.2. Φόρμα καταγραφής
ηχητικών τοπίων

Χρήση: πρόκειται για μια "δυνάμει" γραφική παρτιτούρα ενός ηχητικού τοπίου. Εντοπίζετε τις κύριες πηγές ήχου και βάζετε μία σε κάθε γραμμή.
Σημειώνετε στον οριζόντιο άξονα του διαγράμματος τις ώρες παρατήρησης (μπορεί να είναι λεπτά, ώρες κ.λπ) και στο τέλος έχετε αποκομίσει μια γραφική αντίληψη της εξέλιξης των ήχων σε ένα ηχητικό τοπίο.

2.3. Φόρμα δημιουργίας
κλιμάκων

Χρήση: αυτή είναι μια "κενή" σελίδα που προσφέρεται για να φτιάξετε γραφικά - κατά προσέγγιση - μια σκάλα (κλίμακα) και να την δείχνετε την ώρα που εξελίσσεται όταν "μαθαίνετε" τη μελωδία, τα διαστήματα κ.λπ.

 


σελίδα υπό διαρκή ενημέρωση

 

3. webedu - Μερικές προτάσεις για να οργανώσετε το μάθημά σας με χρήση του διαδικτύου

 


Δ
ιδάξτε σερφάροντας

3.1. Διδακτική Ενότητα:
Ήχος: το ύψος και η ένταση

Ενδεικτικοί Διδακτικοί Στόχοι
• Να κατανοήσουμε την έννοια της συχνότητας και να βιώσουμε την ακουστική εμπειρία συχνοτήτων σε διάφορα τονικά ύψη (Hz) και εντάσεις (db).
• Να ακούσουμε συχνότητες και να τις διακρίνουμε από τους ήχους του περιβάλλοντος, ασκόντας την ενεργητική μας ακοή.

Διαδικασία
Στο δεδομένο λινκ βρίσκεται εφαρμοφή flash όπου με απλό τρόπο πιέζουμε με το ποντίκι κουμπιά σε έναν πινακα - διάγραμμα συχνοτήτων και εντάσεων. Τον χρησιμοποιούμε με τα ηχεία του υπολογιστή, που πρέπει να έχουν ένα σχετικά καλό εύρος συχνοτήτων που αποδίδουν καλά. Προσέχουμε την ένταση ώστε το αποτέλεσμα να μην ενοχλεί τα αυτιά μας στις υψηλές εντάσεις

Δεσμός προς αξιοποίηση
http://www.phys.unsw.edu.au/jw/hearing.html

Έλεγχος
Ζητούμε να γίνει διάκριση του οξύτερο και του βαρύτερου ήχου ανάμεσα σε διαφορυς συνδυασμούς, όπου δεν φαίνεται η εικόνα ώστε να καταλάβουμε οπτικά τι ακούγεται.

Ευχαριστίες
Η δημιουργία ανήκει στον Joe Wolfe, Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο New South Wales

3.2. Διδακτική Ενότητα:
Τα μουσικά όργανα
(Μέσα από το παράδειγμα "εικόνες για μια έκθεση")

Ενδεικτικοί Διδακτικοί Στόχοι
• Να διευρύνουμε την φαντασία μας για την κατανόηση του τρόπου που λειτουργούν τα μουσικά όργανα ως μηχανισμοί.
• Να απολαύσουμε τη μουσική δίνοντας έμφαση στο έργο που παράγουν τα μουσικά όργανα για να παραχθεί η κάθε φωνή.
• Να γίνει κατανοητή η έννοια της διασκευής και των μουσικών ειδών.

Διαδικασία
Εξηγούμε πριν το θέαμα ότι θα δούμε ένα βίντεο κατασκευασμένο με φαντασία και την τεχνική του κινούμενου σχεδίου (animation). Το κατασκευασμένο με ειδικές τεχνικές κινούμενο σχέδιο συνοδεύεται από πραγματική ηχογράφηση δημιουργώντας ένα καλλιτεχνικό έργο. Από το έργο αυτό επωφελούμαστε επειδή οι δημιουργοί αναπαριστούν τις κινήσεις και τις δράσεις μουσικών οργάνων που βασίζονται στα πραγματικά όργανα. Παρατηρούμε πως παράγεται ο κάθε ήχος. Κάνουμε συγκρίσεις από το θέαμα των πραγματικών και των φανταστικών μουσικών οργάνων.
Το κομμάτι διασκευασμένο από την Animusic έχει στην ενορχήστρωση "μοντέρνα στοιχεία" τόσο στα μουσικά όργανα όσο και στις ενορχηστρώσεις, τις μελωδίες, τα μουσικά σχήματα και τους ήχους. Ποιά είναι αυτά; Συζητούμε αφού δούμε το σχετικό βίντεο.

Δεσμοί προς αξιοποίηση:
http://www.youtube.com/watch?v=q259PP4HdzM
(Τo βίντεο περιέχεται παρακάτω).
Οι "εικόνες από μία έκθεση" βρίσκονται διαδοχικά στα εξής βίντεο:

1. http://www.youtube.com/watch?v=k_98452AxFI
2. http://www.youtube.com/watch?v=8hT5NVsQR3Q
3. http://www.youtube.com/watch?v=8DsHAptvTGQ
4. http://www.youtube.com/watch?v=U-JjNJAkBZc

Έλεγχος
Ζητούμε να μας περιγραφεί ποιά οργανα είδαμε και τι ήχους παράγαμε. Σε ποιά πραγματικά όργανα βασίστηκαν οι φανταστικές κατασκευές; πως λειτουργεί το καθένα και πως παράγει ήχο;

Ευχαριστίες
Τα κομμάτια είναι από τις εικαστικές δημιουργίες της εταιρείας Animusic και το κανάλι που διαθέτει στον ιστοχώρο Youtube. Στο κανάλι αυτό θα βρείτε πολλά ενδιαφέροντα βίντεο. Στα βίντεο με τη συμφωνική εκτέλεση Διευθύνει ο Esa-Pekka Salonen την Philharmonia Orchestra τον Αύγουστο του 2006.

 

 

3.3. Διδακτική Ενότητα:
Τα όργανα της Ορχήστρας (μέσα από το γνωστό έργο του Benjamin Britten "The Young Person's Guide to the Orchestra")

Ενδεικτικοί Διδακτικοί Στόχοι
• Να μάθουμε τα όργανα της ορχήστρας, τον ήχο τους (ηχόχρωμα) και τη συνήθη χρήση τους στα συμφωνικά έργα.
• Να απολαύσουμε τη μουσική δίνοντας έμφαση στο έργο που παράγουν τα μουσικά όργανα για να παραχθεί η κάθε φωνή.

 

Διαδικασία
Κάνουμε μια παρουσίαση των οργάνων μέσα από έναν ιστοχώρο με εικόνες ( μπορούμε να αναζητήσουμε γενικά εικόνες από το διαδίκτυο και το Google Images.
Ενδεικτικοί ιστοχώροι:
Η Ορχήστρα στο BBC (http://www.bbc.co.uk/orchestras/guide/) http://www.classicsforkids.com/music/orchestra.asp

Στη συνέχεια βλέπου τα όργανα "σε δράση" μέσα από το χαρακτηριστικό έργο του Benjamin Britten.

Δεσμοί προς αξιοποίηση:
http://www.youtube.com/watch?v=Ku3TRcjLpyY (Τo βίντεο περιέχεται παρακάτω).

Έλεγχος
Μπορούμε να ρωτήσουμε για τα όργανα και τις ονομασίες τους ξαναπροβάλλοντας το βίντεο και ρωτώντας παράλληλα με τη ροή του.

 

4. Κείμενα για συζήτηση στην τάξη


4.1.
2003. Οργανα που φεύγουν

Του ΓΙΩΡΓΟΥ Ε. ΠΑΠΑΔΑΚΗ

Τα μουσικά όργανα είναι εξαιρετικά σύνθετα εργαλεία. Τόσο η γέννηση όσο η ζωή, η ανάπτυξη, καθώς και ο θάνατός τους, είναι αποτέλεσμα μιας πολύπλοκης και αργής διαδικασίας.>>>>



4.2.
1949. Η διάλεξη του Μάνου Χατζιδάκι για το ρεμπέτικο:
Ερμηνεία καιθέση του σύγχρονου λαϊκού τραγουδιού (Ρεμπέτικο)

Του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΗΔΑΚΙ

Η πρώτη εργασία του Μάνου Χατζιδάκι για το ρεμπέτικο τραγούδι.
Η διάλεξη δόθηκε στις 31 Ιανουαρίου 1949, στο Θέατρο Τέχνης.
Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται ολόκληρη>>>>.

 

 

5. βιβλιογραφίες

 

5.1. ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΟΡΓΑΝΟΛΟΓΙΑΣ-ΟΡΓΑΝΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
(DCC: 784)
τελευταία ενημέρωση 12/07/11
(υπό σύνταξη, δεν περιλαμβάνονται εγκυκλοπαίδειες και λεξικά)


A

Αβέρωφ, Ε. (1992). Εισαγωγή στην οργανογνωσία. Αθήνα: Φίλιππος Νάκας.


Αγγελίδου, Σ. - Διονυσίου, Ζ. (2005). Τα όργανα της αρχαίας ελληνικής μουσικής μέσα από αναπαραστάσεις θεών σε αρχαιοελληνικά αγγεία. Θεσσαλονίκη: Σύλλογος Αποφοίτων Τμήματος Μουσικών Σπουδών, Α.Π.Θ.
Διαθέσιμο διαδικτυακά στο:
<
ηttp://www.musgradthes.gr/Arthra%20-%20Aggelidou-OrganaArxaia.pdf >


Αγραφιώτη, Ε. (2010). Μουσικό ταξίδι... στα μουσεία μουσικών οργάνων. Στο περιοδικό TAR. Διαθέσιμο διαδικτυακά στο:

< ηttp://www.tar.gr/29/Museums_Musical_Instruments(Agrafioti-tar).pdf >. Προσπελάστηκε: 12/11/2010.


Αγγέλου, Μ. - Αναστασοπούλου, Ν. (1990). Κατασκευή μουσικών οργάνων για παιδιά. Αθήνα.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 


Αικατερινίδης, Ν. Γ. (2007). Ηχητικά αντικείμενα. Από την Κρύα Βρύση Ρεθύμνου. Στο περιοδικό Κρητικό Πανόραμα. τ. 20. Μάρτιος - Απρίλιος. σσ. 136-152.


Άλκιστις. (1990). Τα μουσικά όργανα - Τετράδιο Εργασίας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 


Αλμπανάκης, Ε. (2005). Ιστορική αναδρομή και εξέλιξη των ηλεκτρονικών μουσικών οργάνων. Θεσσαλονίκη: Σύλλογος Αποφοίτων Τμήματος Μουσικών Σπουδών, Α.Π.Θ. Διαθέσιμο διαδικτυακά στο:

<
ηttp://www.musgradthes.gr/Arthra-Albanakis.htm >

Άνθης, Σ. (2008). Η ιστορία της τρομπέτας. Αθήνα: Φίλιππος Νάκας.

Αποστολόπουλος, Θ. (2001). Εποπτικά Μουσικά Όργανα για τη διδασκαλία Ελληνικής παραδοσιακής μουσικής. Εισήγηση Συνεδρίου "Ελληνικά Λαϊκά Μουσικά Όργανα". Καστοριά, 2-4/6. Διαθέσιμο διαδικτυακά στο:
<
ηttp://parodos.net.gr/ms/epoptika_mousika_organa.pdf >. Προσπελάστηκε: 12/07/2011>.

Ardley, N. (1988). Μουσικά όργανα. Μτφρ. Καραμεσίνη, Α. Αθήνα: Αστέρης Δεληθανάσης.

Ardley, N. (1996). Μουσική. Μτφρ. Τσαλίκη, Ε. Αθήνα: Ερευνητές.

Ανωγειανάκης, Φ. (1996). Νεοελληνικά Ιδιόφωνα: Το κουδούνι. Αποτρεπτικό στοιχείο - Ηχητικό αντικείμενο - Μουσικό όργανο. Αθήνα: Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Οργάνων Φοίβου Ανωγειανάκη - Κέντρο Εθνομουσικολογίας.

Ανωγειανάκης, Φ. (1990). Ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα. Αθήνα: Μέλισσα.

Ανωγειανάκης, Φ. (επ). (1965). 'Εκθεσις Ελληνικών λαϊκών μουσικών οργάνων. Αθήνα: Ίκαρος · Στέγη καλών τεχνών και γραμμάτων.

Αρύβας, Δ. (1993). Έλληνες και Όργανον. Από τπν ύδραυλον του κτησίβιου έως το (εκκλησιαστικόν) όργανον. Αθήνα.

Aspley, B. (2002). Ας παίξουμε μουσική. Μτφρ. Γραμμένου, Κ. Αθήνα: Σαββάλας.

 

B

Βαληνδράς, Α. (????). Στοιχειώδης Οργανογνωσία. Αθήνα. Νάκας.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

Βασιλειάδης, Γ., Σ. (1978). Διακόσια χρόνια μουσικής δημιουργίας 1762-1962. Οργανολογία. Αθήνα: Δρυμός.

Binns, T. (1998). Μουσικές δημιουργίες. Μτφρ. Χούνος, Ν. Αθήνα: Σαββάλας

 

Γ

Γεωργίου, Μ. (2007). Αρχαία Ελληνικά Μουσικά Όργανα. Λευκωσία: Εν τύποις.

Γκίκας, Γ. (1975). Μουσικά όργανα και λαικοί οργανοπαίχτες στην Ελλάδα. Αθήνα.

Γουλάκη-Βουτυρά, Α. (1999). Μουσική, Χορός και Εικόνα: Η απεικόνιση της ελληνικής μουσικής και του χορού από τους Ευρωπαίους περιηγητές του 18ου και του 19ου αιώνα. Αθήνα:Σύλλογος προς διάδοσιν των Ωφελίμων Βιβλίων. (Δεν εντάσσεται στο DCC 478 αλλά περιέχει εικόνες οργάνων).

 

Δ

Δέλλιος, Β. (1976). Μορφολογία και στοιχεία οργανογνωσίας. Αθήνα.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

Daly, R. (1994). Παραδοσιακά μουσικά Όργανα. Μουσικά όργανα από την Ελλάδα, Μέση Ανατολή, Βόσεια Αφρική, Κεντρική Ασία και Ινδία. Δήμος Πατρέων: Πάτρα.

De Wouwer, V. B. (2000). Μουσικά όργανα. Κατασκευές για μικρά παιδιά. Μτφρ. Αποστολόπουλος, Χ. Αθήνα: Ντουντούμης.

Δράκος, Γ. (2003). Τα μουσικά όργανα. Αθήνα: Σμυρνιωτάκης.

Drew, H. (1993). Tο Πρώτο Bιβλίο Mουσικής. Μτφρ. (χ.μ.). Aθήνα: Mαργαρίτα.

 

Ε

Εκμετσόγλου, Χ. (1982). Ιστορία της κιθάρας: από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Αθήνα.

 

Ζ


Ζερβάκου, A. (χ.χ.). Οργανολογία. Αθήνα: 'Ηβος
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση 
 πως μπορώ να βοηθήσω; 

 

Η

Ηλιάδης, Ι., Δ. (1980), Οργανολογία. Θεωρία και πρακτική της. Χωρίς Δάσκαλο. Θεσσαλονίκη: Τσιάτα.

 

Θ

Θέμελης, Δ. (1975). Το "κανονάκι" ένα λαϊκό μουσικό όργανο. Έρευνα για την προέλευσή του. Θεσσαλονίκη.

Θέμελης, Δ. (1996). Το κανονάκι. Προέλευση, ιστορία. Αθήνα: University Studio Press.

 

Ι

Ιωαννίδης, Π. (2008). Λατέρνα, η αρχόντισσα του δρόμου. Αθήνα: Music Corner.

 

Κ

Καϊμάκης, Γ. (). Αρχαίος Ελληνικός Δίαυλος. Θεσσαλονίκη.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

Καλογερόπουλος, Τ. (2004). Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Προϊστορία & Ιστορία. Αθήνα: Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

Καλομοίρης, Μ. (1957). Οργανογνωσία και στοιχεία από την ενορχήστρωση. Αθήνα: Γαιτάνος.

Καλυβιώτης, Α. (2007). Παιχνίδια - Ηχητικά αντικείμενα. Σάμος: Απόπλους.

Καμπύλης, Π. - Σπετσιώτης, Ι. (2000). Το εργαστήρι της μουσικής. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Καρακάσης, Σ. (1970). Ελληνικά μουσικά όργανα, Αθήνα: Δίρφος.

Κοτσιφάκος , Ι.,(ωάν.) Π.(ρόδρομος). (2005). Προληπτική συντήρηση για την έκθεση - αποθήκευση έγχορδων κλασικών μουσικών οργάνων: βιολιών. Μεταπτυχιακή εργασία. Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

Κοφτερός, Δ. (1998). Μυτηλινιό Σαντούρι. Σκοποί και χοροί από τη Λέσβο. Αθήνα: Διεθνής Οργάνωση Λαϊκής Τέχνης.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

Κοφτερός, Β., Δ. (1991). Δοκίμιο για το Ελληνικό σαντούρι. Αθήνα: Δωδώνη.

Κουμαρτζής, Α. (2008). Το Σκαφτό μπαγλαμαδάκι. Άσσος Κούπα: Θεσσαλονίκη.

Κοψαχείλης, Σ. (1993). Παραδοσιακά Λαϊκά Όργανα και λαϊκοί οργανοπαίκτες της Μακεδονίας. Θεσσαλονίκη. Φίλοι του Λαοργαφικού και Εθνολογικού Μουσείου Μακεδονίας.

Κυνηγού-Φλάμπουρα, Μ. (χχχχ). Κρουστά. Αθήνα: Νάκας.

Κυνηγού-Φλάμπουρα, Μ. (1998). Λαϊκά μουσικά όργανα του κόσμου. Αθήνα: Ακρίτας.

 

Λ

Laber, G. (χ.χ.). Κρουστά: Όργανα και ρυθμοί. Αθήνα: Νάσος.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

Λιάβας, Λ. (1998). Εκθεση Ελληνικά Λαϊκά Μουσικά Οργανα : Τριήμερη Συνάντηση Ελληνική Μουσική. Αρχαιότητα - Βυζάντιο - Νεώτεροι Χρόνοι. Λάρισα: Δήμος Λάρισας- Λαογραφικό Ιστορικό Μουσείο Λάρισας- Μ.Ε.Λ.Μ.Ο.Κ.Ε.

Μ

Μαζαράκη, Δ. (1976). Το καλάμι: μια πανελλήνια φλογέρα. Θεσσαλονίκη : Ίδρυμα Μελετών Χερσονήσου του Αίμου.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

Μαζαράκη, Δ. (1984). Το λαϊκό κλαρίνο. Αθήνα: Κέδρος.

Μαλιάρας, Ν. (2007). Βυζαντινά Μουσικά Όργανα. Αθήνα: Παπαγρηγορίου - Νάκας.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

Μονεμβασίτης, Γ. (2008). Τα μουσικά όργανα, παλιά και νέα. Αθήνα: Συλλογή.

Μανωλάς, Μ.(ανώλης) (1985). Λαϊκοί οργανοπαίκτες και λαϊκά όργανα στην Κόρωνο. Στο περιοδικό Ναξιακά, τ. 2. Αθήνα: Ομοσπονδία Ναξιακών Σωματείων. σσ. 34-37.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

Μανιουδάκης, Ι. (1967). Εγκυκλοπαίδεια της μουσικής: μουσικά όργανα, μουσικαί μορφαί, μουσική ιστορία. Αθήνα.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

Μάρκου, Δ.(ημήτριος) (1979). Τα μουσικά οργανάκια του Αγίου Πέτρου. Αθήνα.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

Μηλιατζίδου - Ιωάννου, Ε.(υδοκία) (1972). Τα κουδούνια και η τέχνη τους. Γιάννινα. (Ανάτυπον από την "Ηπειρώτικη Εστίαν")

Μόσχος, Κ. (επ). (1994). Ο ήχος της μουσικής: κατασκευές απλών μουσικών οργάνων. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ - Πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ. <Διαθέσιμο διαδικτυακά στο:
<
ηttp://www.iema.gr/data/EducationalProjects/Melina/KataskevesMO.pdf > Προσπελάστηκε 13/07/2011.

Μπίμπεργκ, Γκουίντο. (1985). Ο Θαυμαστός ήχος. Μτφρ. Μάρακα, Καίτη. Βερολίνο. Altberliner Verlag - Σύγχρονη Εποχή.

Μπότσος, Γ. (χ.χ.) Τα μουσικά όργανα. Αθήνα: Λιβάνης.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

 

Ν

 

Νικολακάκης, Δ. (2007). Χανιώτικη μουσική παράδοση. Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χανίων.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

 


Ξ

 

Ξηροτύρης Ζ. (άχος) (1992). Λαϊκά όργανα και χοροί της Ρούμελης. Αθήνα.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση 
 πως μπορώ να βοηθήσω; 

 


Ο

Οικονομίδης, Δ. Β. (1985). Λαϊκά μουσικά όργανα και χοροί των Ναξίων. Στο περιοδικό Ναξιακά, τ. 2. Αθήνα: Ομοσπονδία Ναξιακών Σωματείων. σσ. 29-33.

 


Π

Παυλίδης, Γ. (2004). Τα μουσικά όργανα και οι διασκεδάσεις στην Όλυμπο της Καρπάθου. Ρόδος.

Παναγιώτου, Π. (1996). Μια ηχητική ζεύξη. Αθήνα.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 


Παπαδάκης, Κ. (1989). Κρητική Λύρα, ένας μύθος: η αλήθεια για την γνήσια κρητική παράδοση. Χανιά.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 


Παπασπήλιος, Κ. (2005). Αρχαίων ήχων άρμοσις. Αθήνα: Κέδρος.

Περιστέρης , Σπυρίδωνας Δ. (1961). Ο άσκαυλος (τσαμπούνα) εις την νησιωτικήν Ελλάδα. Εν Αθήναις: Ακαδημία Αθηνών.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

Πολιτιστικό Κέντρο Τράπεζας Πειραιώς (χ.χ.). Μουσείο Αρχαίων και Μεταβυζαντινών Μουσικών Οργάνων. Θεσσαλονίκη: Πολιτιστικό Κέντρο Τράπεζας Πειραιώς. (Έγχρωμο Φυλλάδιο 28 σελίδων).

Πολύζος, Γ. (1989). Αρχαία Ελληνικά Όργανα κατασκευασμένα για το "Ευρετήριο". Θεσσαλονίκη: Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.

Ρ

Ριζόπουλος, Γ. (1987). Γνωριμία με τα μουσικά όργανα. Αθήνα: Φίλιππος Νάκας.

Romanell, Ν. (2003). Μουσικά Όργανα. Μτφρ. Morenu, M. Αθήνα: Φλούδας.

 

Σ

Σαρρής, Δ. (2010). Γνωριμία με τα λαϊκά κρουστά. Αθήνα: Fagotto.

Σαρρής, Δ. Ανακυκλωμένη Μουσική. Μουσικά όργανα από μικρές συσκευασίες. Αθήνα: Fagotto.

Σαφελά, Ε. (1996). Τα όργανα. Αθήνα: Καμπανάς.

Συλλογικό. (1965). Έκθεσις ελληνικών λαϊκών μουσικών οργάνων, Στέγη Καλών Τεχνών και Γραμμάτων. Αθήνα: Ίκαρος.

Συλλογικό. (1996). Λαϊκά μουσικά όργανα του κόσμου. Αθήνα: Fagotto.

Συλλογικό. (2000). Ελληνικά Λαικά Μουσικά όργανα - Greek folk musical instruments. Αθήνα: Υπουργείο Πολιτισμού.

Stockmal, S. (1998). Στροφολογία. Η ολοκληρωμένη μέθοδος κινήσεων και περιστροφών για μπαγκέτες. Μτφρ. Gabby, G. Αθήνα: Νάκας.

 

Τ

Τάτσης, Τ. (1986). Θέματα μουσικής μορφολογίας σε συνάρτηση με τη φυσική και τα μαθηματικά. Αθήνα: Κ. Παπαγρηγορίου - Χ. Νάκας.

Τάτσης, Τ. (2004). Οργανογνωσία: Ακουστική, μουσικά συστήματα και σκάλες. Αθήνα: Παπαγρηγορίου-Νάκας.



Τράιου, Ε. (Επ.) (1998). Ελληνικά Λαϊκά Μουσικά Όργανα. Ένθετο Καθημερινή Επτά Ημέρες 18/1/1998. Αθήνα: Καθημερινή. Διαθέσιμο διαδικτυακά στο <
http://wwk.kathimerini.gr/kath/7days/1998/01/18011998.pdf >


Τριανταφύλλου, Π. (1981). Οργανογνωσία. Αθήνα.

 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 



Τσαμουρτζής, Ε. (1936). Το πολύχορδον. Αθήνα.

 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

Τσαρδάκας, Α. (2008). Το κανονάκι στις 78 στροφές. Αθήνα: Fagotto.

Τσαφταρίδης, Ν. (1995). Αυτοσχέδια Μουσικά Όργανα. Αθήνα: Νικολαΐδης.

Τσαφταρίδης, Ν. (2006). Κατασκευές Μουσικών Οργάνων και κατασκευές με απλά υλικά: Μια προσπάθεια θεωρητικής - παιδαγωγικής προσέγγισης. Βόλος: Επιστημονική Επιτροπή Συνεδριακού Θεσσαλίας ΕΙΠΕ
Ερευνητικό Ίδρυμα Πολιτισμού και Εκπαίδευσης. Πρακτικά Συνεδρίου.

Τσιάρας, Α. (1987). Λαϊκές Κομπανίες - Λαϊκά Όργανα και Λαϊκοί Μουσικοί οργανοπαίχτες. Ιωάννινα.
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

 

Φ

Φλίτνερ, Κ. - Μακρή, Α. (επ.). (2005). Αυτοσχέδια Όργανα. Αθήνα: Ελληνικός Σύλλογος Μουσικοκινητικής Αγωγής.


Χ

Χαιρόπουλος, Π. (1994). Η λύρα. Η εξέλιξή της από την αρχαία εποχή ως σήμερα σ όλο τον κόσμο. Αθήνα: Κυριακίδη.

Χαραλαμπόπουλος, Γ. - Ψαρουδάκης, Σ. (1994). Η ανακατασκευή της υδραυλίδος: η αρχαιομετρία και η πειραματική αρχαιολογία στην ανασύσταση των ήχων του παρελθόντος. Αθήνα.
(Ανάτυπο από το περιοδικό Ήχος & Hi-Fi, τχ. 254, Μάιος 1994).
 στοιχεία χωρίς πρωτογενή πρόσβαση  πως μπορώ να βοηθήσω; 

 

Πως μπορώ να βοηθήσω;
Το πρότζεκτ του Εκπαιδευτικού Εργαστηρίου Ήχου στοχεύει να διευκολύνει κάθε ερευνητή μελετητή που έχει σχετικά ερευνητικά ενδιαφέροντα. Γι' αυτό προσπαθώ προσωπικά να έρχομαι σε πρωτογενή επαφή με τη βιβλιογραφία που συλλέγω και αναρτώ σε δημόσια χρήση. Ωστόσο πολλοί λόγοι δυσχεραίνουν την πρόσβασή μου (ανύπαρκτα αντίτυπα, παλιές εκδόσεις, έλλειψη χρόνου, ασαφή στοιχεία, τεχνικές δυσκολίες κ.λπ.). Αν γνωρίζετε και θέλετε να συμβάλετε στην προσπάθεια αυτή - αν εντοπίσετε κάποια αβλεψία - σας παρακαλώ μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου με κάποιο τρόπο από τη σελίδα επικοινωνίας. Επίσης μη διστάσετε να επικοινωνήσετε αν κι εσείς αν προσπαθείτε να παρέχετε στο κοινό σας μια ολοκληρωμένη θεματική βιβλιοθήκη, και παρόλο που εξαντλείτε την έρευνά σας δυσκολεύεστε και ενδεχομένως να μπορώ να συνεισφέρω στη μεθοδολογία σας. Καλή συνέχεια, Δ. Σ.


 

 

 

 

 

 

   ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
 • τι είναι;
 • τι νέο ετοιμάζεται;

 • πως επικοινωνώ;
 • I speak english

         

 

 

 
  αυτή η σελίδα ενημερώθηκε στις 16/04/2012.     θεάσεις από το 2011.
Προστατευόμενο Υλικό. Copyrighted Material © 2010-2012 Dimitris Sarris