Εκπαιδευτικό Εργαστήριο Ήχου, Δημήτρης Σαρρής, ΠΕ16

ΕΚΕΠΙΣ profile
My status
   
   ΤΟ ΕΡΓΟ
 • ηχοπαραμύθια
 • βιβλία
 • τετράδια
 • media
     
   ΔΙΚΤΥΩΣΗ
 • blog
 • social media
 • mysch

 • φιλικοί ιστότοποι
 

 

projects

Περιεχόμενα (ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση)

Η σχεδία με τα σχέδια: οπτικοί εγγραμματισμοί με αφορμή τον ήχο

Μουσείο Αυτοσχέδιων Μουσικών Οργάνων

PerCulture: αγωγή και κουλτούρα των κρουστών

Kindersound: Η μουσικότητα στη βρεφική ηλικία

Ομορρυθμία: Μια (επανα)γνωριμία με τη μουσική

Οργανοτοπία: δημιουργικοί σχολικοί πολυεγγραμματισμοί

All Bow Concert project (ABC project): ανακαλύπτωντας τον κόσμο με ένα δοξάρι

 

 

 


Μουσείο Αυτοσχέδιων Μουσικών Οργάνων

Ταυτότητα project
Το Μουσείο Αυτοσχέδιων Μουσικών Οργάνων Δημιουργήθηκε το 2009 στην Πρώτη Σερρών, στα πλαίσια της όγδοης Μαθητιάδας στην Πρώτη Σερρών. Περιλαμβάνει δεκάδες αυτοσχέδια μουσικά όργανα από όλο τον κόσμο, κατασκευασμένα με καθημερινά υλικά της περιοχής. Πρόκειται για ένα "ζωντανό μουσείο", καθώς τα εκθέματά του λειτουργούν ως αντικείμενα βιωματικών εργαστηρίων που πραγματοποιούν οι επισκέκτες (κατά κανόνα μαθητές) για να ανακαλύψουν τους μουσικούς ήχους και να εκφραστούν με αυτούς.

Σκοποί - Στόχοι
Στόχος του Μουσείου Αυτοσχέδιων Μουσικών Οργάνων είναι η διάχυση της τεχνογνωσίας, ώστε κάποιος εκπαιδευτικός, μουσειολόγος ή άλλος ενδιαφερόμενος να δημιουργήσει το δικό του "μουσειοδωμάτιο", ή τη δική του "μουσειογωνιά" και να έχει έτσι ένα ζωντανό πολιτισμικό έργο για τους επιμορφωτικούς του σκοπούς.

Αποτελέσματα
Σήμερα το πρωτότυπο Μουσείο Αυτοσχέδιων Μουσικών Οργάνων στεγάζεται στις εγκαταστάσεις της Μαθητιάδας στην Πρώτη Σερρών. Έχει ήδη αποτελέσει πρώτυπη δράση, έχοντας υποδεχτεί χιλιάδες μαθητές και κοινό, ιδιαίτερα κατά την πλήρη λειτουργία του στα πλαίσια της εκάστοτε Μαθητιάδας. Οι σχετικές ιστοσελίδες του βρίσκονται στη Μαθητιάδα (
mathitiada.gr) Και στις σελίδες του προσωπικού πρότζεκτ (cmc.gr/museum).

Δημοσιεύσεις
Σαρρής, Δ. (2009). Μουσείο Αυτοσχέδιων Μουσικών Οργάνων: Από τη θεωρία στην διδακτική πράξη. Στο Πολυφωνία, τ. 15. (Φθινόπωρο 2009). Αθήνα: Κουλτούρα.

Σαρρής, Δ. (2009). Κατασκευή και Χρήση Αυτοσχέδιων Μουσικών Οργάνων στην εκπαίδευση: Προσεγγίσεις και εφαρμογές. Στο Κοκκίδου, Μ. & Διονυσίου, Ζ. (2009). Πρακτικά του 6ου Διεθνούς συνεδρίου της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση "Μουσική: Παιδεύει, Εκπαιδεύει, Θεραπεύει". Θεσσαλονίκη: ΕΕΜΕ. σσ. 1093-1098.
ISBN: 978-960-89847-5-2.

Επικοινωνιακό υλικό


η πρώτη αφίσα του Μουσείου

 

 

 

 

αρχή σελίδας - περιεχόμενα


Αγωγή και Κουλτούρα των κρουστών 2010-2012

Ταυτότητα project
Τα κρουστά είναι ο πιο άμεσος τρόπος μουσικής έκφρασης μετά την ίδια μας τη φωνή. Το σώμα μας είναι το πρώτο μας κρουστό, ήδη με τα παλαμάκια που χτυπάμε όταν είμαστε βρέφη. Σε όλους τους πολιτισμούς και όλες τις εποχές εμφανίζεται ένας μεγάλος πλούτος κρουστών. Ιδιαίτερα στις μέρες μας με τα συνθετικά υλικά τα κρουστά είναι ακόμη πιο προσιτά στην καθημερινότητά μας. Προσφέρονται για ομαδικό παίξιμο και είναι η απαρχή μιας ολοκληρωμένης μουσικής εκπαίδευσης. Για τους "κρουστούς" είναι μια ολόκληρη κουλτούρα, καθώς ξέρουν να μεταμορφώνουν ό,τι αγγίζουν σε ένα εκφραστικό κρουστό. Αυτή την "κουλτούρα των κρουστών" μελετάμε με το ομώνυμο project, το οποίο συνοδεύεται από εργαστήρια, εκδόσεις και σχεδιασμούς δράσεων, παραστάσεων και διάχυση εκπαιδευτικών ιδεών.

Σκοποί - Στόχοι
Στόχος του PerCulture είναι να επανα-ανακαλύξουμε τη ρυθμικότητα στη μουσική μας έκφραση. Να απελευθερωθούν εκφραστικά μέσα και ιδέες που έτσι κι αλλιώς έχουμε, αλλά δε συνηθίζουμε να εκφράζουμε. Η συν-κρουση είναι το "αντίθετό" από την "σύγκρουση". Οι άνθρωποι που "συν-κρούουν", που χτυπούν μαζί, σε διάλογο, δε "συγκρούονται"! Μετατρέπονται σε μια παρέα που αποκτά ένα μοναδικό ομαδικό αίσθημα. Αυτά τα πολύτιμα συναισθήματα παράλληλα με την ανάπτυξη της μουσικότητας μπορούν να αποτελέσουν μέρος κάθε εκπαιδευτικής διαδικασίας, κάθε στιγμής της καθημερινότητας. Το πρόγραμμα προεκτείνεται και σε άτομα με αναπηρία (ΑμΕΑ). Το 2012 προγραμματίζεται εργαστήριο για ομάδα συμμετεχόντων με ειδικές ανάγκες στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης (βλέπε πρόγραμμα εργαστηρίων).

 

Δημοσιεύσεις
Σαρρής, Δ. (2010). Γνωριμία με τα Λαϊκά Κρουστά. Αθήνα: Fagotto.

Σαρρής, Δ. 2006 «Σώμα - Ηχογόνο Σώμα»: ρυθμοκινητική αγωγή και μουσικότητα με επίκεντρο την κρούση. Στο Γιαννούλη, Μ., Γκόβας, Ν., Μερκούρη, Α. (επ.) (2006). Θέατρο στην Εκπαίδευση: Δημιουργώντας νέους ρόλους στον 21ο αιώνα. Αθήνα: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
ISBN: 960-88760-2-8

 

Ενδεικτικό Επικοινωνιακό Υλικό από το 2010

 

 

 

 

 

 

 


αρχή σελίδας - περιεχόμενα


 

kinderSound: η μουσικότητα στη βρεφική ηλικία

Ταυτότητα project
Όταν είμασταν βρέφη εκφραζόμασταν μουσικά χωρίς τις αναστολές του πολιτισμού μας. Είμασταν ολοκληρωμένοι μουσικοί με αυτοπεποίθηση, απολαμβάνοντας τα αυτοσχέδια μουσικά μας έργα. Στην πορεία όχι μόνο χάσαμε την ελευθερία αυτή, αλλά και τη δυνατότητα να απολαμβάνουμε τα ίδια μας τα παιδιά ως πολιτισμικούς δημιουργούς.

"Kindersound" είναι ένα είδος μουσικής, στο οποίο καλούμαστε να γίνουμε θαυμαστές (fan). Σταρ του είδους αυτού είναι τα παιδιά μας. Πως όμως θα γνωρίσουμε την "Kindersound" μουσική; Ποιά μορφή, ποιά μουσική ποιούς στίχους, ποιούς χώρους συναυλίας έχει; Το προτζεκτ στοχεύει να "μυήσει" το γονέα και τον εκπαιδευτικό στη μουσική αυτή. Και μέσα από αυτή μας οδηγεί στην κατανόηση της ίδιας μας της μουσικότητας.

Σκοποί - Πορεία
Στόχος του Kindersound είναι η επιμόρφωση των γονέων και των σχετικών εκπαιδευτικών (Βρεφονηπιαγωγοί, νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, παιδαγωγοί, μουσικοί προπεδευτές κ.λπ.). Είναι επίσης η παραγωγή υλικού βασισμένου στην εμπειρία που αποκτούμε από τα παιδιά. Έχει παρουσιαστεί συνεδριακά σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Βρεφονηπιαγωγών και το Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών. Μελετήθηκε στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΤΕΑΠΗ - ΕΚΠΑ) και στην ειδική αγωγή (Ειδικό νηπιαγωγείο και δημοτικό Σχολείο ΕΛΕΠΑΠ Αγρινίου). Σε επόμενο στάδιο στοχεύεται να δημιουργηθεί ειδικό υλικό που θα απευθύνεται στους ενήλικες που θέλουν να διευρύνουν τις εκπαιδευτικές τους δυνατότητες με τα ερευνητικά αποτελέσματα του πρότζεκτ.

 

Δημοσιεύσεις
Σαρρής, Δ. (2009). «Πώς να μάθετε μουσική από ένα βρέφος»: Η πολιτισμική διάσταση της ανθρώπινης μουσικότητας στην βρεφική και νηπιακή ηλικία. Εισήγηση στο 2 Πανελλήνιο Συνέδριο Δημοτικού Βρεφοκομείου Αθηνών. Αθήνα, 28-29/11.
Υπό έκδοση.

Σαρρής, Δ. (2009). Υπάρχει «φάλτσο ακροατήριο»; για την κατανόηση της μουσικότητας των βρεφών. Εισήγηση στο 1ο Συνέδριο Δ.Β.Α. «Βοηθωντας το παιδί μου να αναπτυχθεί σωστά. 18/10. Υπό έκδοση.

 

 

 

 

αρχή σελίδας - περιεχόμενα


Ομορρυθμία

μια (επανα)γνωριμία με τη μουσική

Ταυτότητα project
«Ομορρυθμία» (homorhythmia) είναι η ονομασία ενός εναλλακτικού συστήματος μουσικο-ηχητικής εκπαίδευσης που αναπτύσσεται και διδάσκεται τα τελευταία πέντε χρόνια είτε σε παιδιά, ως εργαστήριο, είτε σε γονείς, εκπαιδευτικούς ή καλλιτέχνες, ως «εκπαίδευση εκπαιδευτικών». Το project προτείνεται ιδιαίτερα σε ενδιαφερόμενους χωρίς μουσικές γνώσεις, και στοχεύει να συμβάλλει με τα κατάλληλα ερεθίσματα στην (επανα)γνωριμία μας με τη μουσική και - συνακόλουθα - σε μια (επανα)θεώρηση των αντιλήψεων/πεποιθήσεών μας για τη μάθηση της μουσικής.

Δομικά Στοιχεία
To βασικό στοιχείο που αποδίδει «εναλλακτικό» χαρακτήρα στην Ομορρυθμία, είναι η χρηστική, δημιουργική άντληση κριτικά επιλεγμένων ιδεών και εφαρμογών από πολλούς κλάδους, όπως ο Οπτικός Εγγραμματισμός, η Γλώσσα, οι Τέχνες και η Πληροφορική. Το μοντέλο της Ομορρυθμίας βασίζεται στην συνδυαστική καλλιέργεια της ομαδικότητας, της μουσικότητας, της κίνησης, και της κριτικής δημιουργικότητας. Αυτά εκφράζονται με τέσσερα σημεία σε ταυτόχρονη δράση, που είναι:
- η αυτοσχέδια οργανοκατασκευή: άσκηση στις τεχνικές δεξιότητες, την χειρονακτική δημιουργία, την αναλυτική σκέψη και τον αυτοσχεδιασμό στην κατασκευή οργάνων,
- η ρυθμοκινητική αγωγή: συντονισμός νοητικών διεργασιών και κίνησης, ισορροπία και ανάπτυξη βασισμένη στην έννοια του ρυθμού,
- η ομαδοσυνεργατική μάθηση: καλλιέργεια της κοινωνικής συνύπαρξης κατά τη μάθηση, της συλλογικής δράσης και της «ομάδας που μαθαίνει για την ομάδα»,
- οι τεχνικές «ιδεογένεσης»: έμφαση στη καινοτομία, την δημιουργική ιδέα, την επίλυση προβλημάτων και τις τεχνικές εξεύρεσης λύσεων.

Για την καλύτερη διοργάνωση και εξέλιξη της Ομορρυθμίας δημιουργήθηκε το πρώτο εκπαιδευτικό τετράδιο.

Μια Ορχήστρα "Εκπαιδευτικό εργαλείο"
Η Ορχήστρα Σωλήνων (tube orchestra) είναι ένα προσιτό για κάθε παιδαγωγό εκπαιδευτικό μεσο και αποτελεί μια εφαρμοφή της Ομορρυθμίας. Εργαστήρια με Ορχήστρες Σωλήνων έχουν γίνει με σε συνεργασία με πολλούς θεσμικούς φορείς.

Φόρουμ εκπαιδευτικών και γονέων
Μέσα από σεμινάρια και εργαστήρια σε εκαπιδευτικούς και γονείς, η Ομορρυθμία αναπτύσσεται σε σχολεία, τάξεις άλλα και σε κοινωνικές ομάδες, παρέες, κατασκηνώσεις κλπ. Οι εκπαδευτικοί, παιδαγωγοί και γονείς έχουν τώρα την ευκαιρία να συζητούν και να ανταλλάσουν τις ιδέες τους για την ανάπτυξη της Ομορρυθμίας, μέσα από την ασύγχρονη ηλεκτρονική επικοινωνία (email: homorhythmia[εδώ βάζετε παπάκι]gmail.com)

Δημοσιεύσεις

Για την θεωρητική και πρακτική εφαρμογή της Ομορρυθμίας στην Τάξη και την Παρέα:

Σαρρής, Δ. (2010). "Ομορρυθμήστε" στην τάξη και τη ζωή. Μια μεθοδική (επανα)γνωριμία με τη μουσικότητά μας. Στο περιοδικό Λόγια Παιδαγωγών. Αθήνα: ΠΑΣΥΒΝ. Υπό Έκδοση.

Για την κατασκευή των οπτικών και αφαιρετικών παρτιτούρων και την τεχνική παιξίματος:

Σαρρής, Δ. (2006). «Σώμα - Ηχογόνο Σώμα»: ρυθμοκινητική αγωγή και μουσικότητα με επίκεντρο την κρούση. Στο Γιαννούλη, Μ., Γκόβας, Ν., Μερκούρη, Α. (επ.) (2006). Θέατρο στην Εκπαίδευση: Δημιουργώντας νέους ρόλους στον 21ο αιώνα. Αθήνα: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. σσ. 245-254.
ISBN: 960-88760-2-8

Για την κατασκευή των πνευσίκρουστων σωλήνων:

Σαρρής, Δ. (2006). Πνευσίκρουστοι σωλήνες και χαρτόφωνο: μια γνωριμία με τις μουσικές «αναστοχαστικές» κατασκευές. Στο περιοδικό Μουσική σε Πρώτη Βαθμίδα. τ. 1. Αθήνα: Ένωση Εκπαιδευτικών Μουσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. σσ. 79-88.
ISSN: 1790-773X

Για τις οπτικές παρτιτούρες και την πληροφορική τους διάσταση:

Σαρρής, Δ. (2006) «Σαν παλιός υπολογιστής»: διδακτικές προτάσεις μουσικής και αγωγής των μέσων. Στο Συλλογικό (2006). Εκπαίδευση με έκφραση, μουσικές και χρώματα. Διαθεματικότητα στην Τέχνη. Πρακτικά Ημερίδας. Πειραιάς: Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά. σσ. 69-78.
ISBN: 960-89057-3-7

 

αρχή σελίδας - περιεχόμενα


 

All Bow Concert Project

 A  B  C 
 project 

ανακαλύπτωντας τον κόσμο μέσα από ένα δοξάρi

Ταυτότητα project

Κάνουμε έναν περίπατο με ένα δοξάρι στο χέρι, ανασύροντας ήχους από το περιβάλλον. Αυτή είναι η βασική ιδέα του πρότζεκτ "Συναυλία-Όλων-με-Δοξάρι". Τα ωφέλη πολλαπλά:

- διαφορετική, με όλες τις αισθήσεις προσέγγιση του περιβάλλοντος,

- ενεργοποίηση της "λεπτής" κινη τικότητας, και συντονισμός μυακού και άκρων,

- μουσική σύνθεση - χωρίς "μουσικές δεξιότητες", και συμμετοχή στο ηχητικό τοπίο, αλλά και

- πολλές αφορμές για διαθεματική μάθηση με επίκεντρο τον ήχο και τα φαινόμενά του.


διάλεξη
(ΑΠΘ)

δραστηριότητα (Αγ. Λαυρέντιος)

εγκατάσταση (ΑΣΚΤ)

Με "ένα δοξάρι στο χέρι", κατασκευάστηκαν μουσικά όργανα όπως το "μουσικό σιδεροπρίονο 'πριονάς'", ηχητικά αντικείμενα, παρεμβατικές κατασκευές σε δημόσιους χώρους, εγκαταστάσεις καθώς και μια συναυλία.


Εργαστήριο (Αγ. Λαυρέντιος)

Υπαίθρια εγκατάσταση (Ακρόπολη)

ABC Παράσταση (Πειραιάς)

 

 

αρχή σελίδας - περιεχόμενα


 

Οργανοτοπία

δημιουργικοί σχολικοί πολυεγγραμματισμοί

Ταυτότητα project

Οι παλιότερες γενιές θυμούνται πως στο μάθημα της Μουσικής διδάσκονταν "καλλιγραφία" της νότας και του "κλειδιού" στο πεντάγραμμο. Σήμερα είναι γνωστό ότι το μάθημα της Μουσικής δεν είναι μια άσκηση "γραφής", ούτε μια επίμονη μύηση στο γραφικό σύστημα της Ερωπαϊκής Τονικής Μουσικής.

 

άνουμε έναν περίπατο με ένα δοξάρι στο χέρι, ανασύροντας ήχους από το περιβάλλον. Αυτή είναι η βασική ιδέα του πρότζεκτ "Συναυλία-Όλων-με-Δοξάρι". Τα ωφέλη πολλαπλά:

- διαφορετική, με όλες τις αισθήσεις προσέγγιση του περιβάλλοντος,

 

 

 

   ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
 • τι είναι;
 • τι νέο ετοιμάζεται;

 • πως επικοινωνώ;
 • I speak english

         

 

 

 
  αυτή η σελίδα ενημερώθηκε στις 16/04/2012.     θεάσεις από το 2011.
Προστατευόμενο Υλικό. Copyrighted Material © 2010-2012 Dimitris Sarris