web analytics

Mε «τραγούδια χωρίς… τραγούδι» αντιστεκόμαστε στον COVID19: Μια εισαγωγή στο «σχολικό ραπ»

Καλωσορίσατε σε ένα ιστοσελιδομάθημα για μεγάλα παιδιά κάθε ηλικίας ή για ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς!

Χρόνια Τώρα ακούμε μουσικές «χωρίς τραγούδι» που απευθύνονται κυρίως στους νέους και ακούγονται από παιδιά.
Επίσημα πρόκειται για τη «Μουσική RAP».

Τί είναι η μουσική ραπ;
Στη βιβλιογραφία (1) μαθαίνουμε ότι είναι μια μουσική που
α) μιλάει για την καθημερινότητα και συγκεκριμένα
β) αποτελεί μια ποιητική αντίσταση στην καταπίεση της καθημερινότητας
γ) αδιαφορεί για το «τραγούδι», καθώς ο τραγουδιστής «μιλάει», και γι’ αυτό
δ) μοιάζει σαν να είναι και μια «αντίσταση-αντίδραση» στο «μουσικό κατεστημένο της μελωδίας»!

Προετοιμάστε μια σύντομη αναδρομή στην Ελληνική μουσική ραπ ώστε να είναι χρήσιμη για την ομάδα σας
(το βίντεο έχει μεγάλη διάρκεια (μισή ώρα) και έχει διάφορα επίπεδα στα οποία απευθύνεται, γι’ αυτό θα πρέπει να επιλέξετε από πριν τα στιγμιότυπα που τυχόν θα προτείνετε στην ομάδα σας) :

Τί σχέση έχει η ραπ με την πανδημία του COVID19;

Κατά τις διεθνείς πρακτικές και ανακοινώσεις, το τραγούδι ενισχύει τη μετάδοση ιών στους ανθρώπους.
Τί κάνει λοιπόν ο Άνθρωπος όταν οι συνθήκες του στερούν την ύψιστη μορφή φωνητικής έκφρασης που είναι το τραγούδι;

Όταν έγινε το διεθνές «lock-down» οι άνθρωποι βγήκαν στα παράθυρά τους για να παίξουν μουσική και να εμψυχώσουν τις κοινωνίες που θρηνούσαν χιλιάδες θύματα
(δείτε σχετικό ιστοσελιδομάθημα εδώ).

To ραπ τραγούδι, λοιπόν, που δεν έχει τραγούδι, είναι το κατάλληλο τραγούδι για την πανδημία!
Παρ’ όλο που γεννήθηκε ως μια μουσική «αντίστασης» λόγω των στίχων τους, τώρα γίνεται μια μουσική
«αντίστασης στην πανδημία» που κάνει το τραγούδι επικίνδυνο για την υγεία!

Ας τραγουδήσουμε με ασφάλεια τραγούδια «ραπ»!

Πως λοιπόν μπορούμε να φτιάξουμε «ραπ» μουσική στο σχολείο;

Ακούστε έναν μαθητή που έχει επιλέξει μια μουσική την οποία επενδύει με στίχους που έχει γράψει στο σπίτι!

Συνήθως οι ραπ δημιουργίες στο σχολείο έχουν τη μορφή «διαγωνισμού» (battle).

H Μουσική Συνοδεία (beat) μπορεί να είναι ηχογραφημένη, μπορεί όμως να δημιουργείται και από τους μαθητές.

Παρακάτω ακούμε έναν «αυτοσχέδιο» διαγωνισμό μαθητών στο «pen tapping» (Pen tapping battle).

Βλέπουμε, λοιπόν, ότι οι «ραπ» δημιουργίες στο σχολείο μπορεί να είναι μάθημα, μπορεί όμως να είναι και μαθητικά παιχνίδια εκτός μαθήματος.

Παρακάτω βλέπουμε έναν συνδυασμό: Η δασκάλα διαβάζει και ο μαθητής «Αστειευόμενος» προσφέρει ένα μουσικό αποτέλεσμα υψηλής ποιότητας!

Όπως γίνεται φανερό, η ραπ μουσική αποτελεί μια μεγάλη μουσική παράδοση διεθνώς η οποία λόγω της εκφραστικής της δύναμης έχει έντονη παρουσία και στη σχολική ζωή!

Η συμβολή του εκπαιδευτικού είναι καταλυτική. Αρκετές φορές, ο διάλογος με τη μορφή «battle» μέσα στην τάξη ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές είναι μια πολύ ιδιαίτερη μουσική εμπειρία με πολλές παιδαγωγικές προεκτάσεις. Τέτοιες «μάχες» βρίσκουμε αρκετές επίσης στο διαδίκτυο! Επιλέξτε κάποια δευτερόλεπτα από το παρακάτω για να έχετε μια … ιδέα!

Αν θέλετε, λοιπόν, να φτιάξετε «ραπ» μουσική στο σχολείο τα βήματα είναι τα εξής:

  1. Βρίσκετε το θέμα σας και γράφετε τους στίχους.
  2. Βρίσκετε το «beat» σας και το αναπαράγετε με ασφαλείς τρόπους: παίζετε μουσική από τα ηχεία, κάνετε ρυθμούς με τα προσωπικά σας αντικείμενα (με ασφάλεια) ή κάνετε «beat boxing».
  3. Οι ρόλοι μπορούν να μοιραστούν π.χ. κάποιος να φροντίζει σταθερά να ακούγεται το «beat» και κάποιος ή κάποιοι άλλοι να απαγγέλλουν τους στίχους! Πάντα με ασφάλεια!

Το τραγούδι μπορεί να γραφτεί από τον/την εκπαιδευτικό και τους μαθητές με όλους τους συνδυασμούς! Βρείτε ποιος θα είναι συνθέτης, στιχουργός, στιχουργός ή και ηχολήπτης αν κάνετε μια… παραγωγή!

Ακολουθεί μια σύνθεση από το κανάλι της Εύας Μπαρλιά με τίτλο
«Επιστροφή στο σχολείο the Corona Edition»
που θα σας εμπνεύσει πολύ!

Αναφέρεται στην μετα-πανδημική ζωή μας.

Εσείς βέβαια μπορείτε να αναφέρεστε πάντα ως δημιουργοί σε όποιο θέμα σας εκφράζει! Δημιουργία και Ελευθερία Έκφρασης πάνε μαζί!

Ας απολαύσουμε όμως το πρωτότυπο έργο της Εύας Μπαρλιά με την δέσμευση να προσθέσουμε εδώ ό,τι ακόμη πέσει στην αντίληψή μας!
Με αυτό σας χαιρετάμε για την ώρα!

Καλές Μουσικές λοιπόν!

(1) Βιβλιογραφία – Πηγές για τον Εκπαιδευτικό

Πατσαλίδης,  Σ. (2000). Η μουσική rap και η ιδεολογία της βίας και της αντίστασης. Στο περιοδικό Μουσικολογία. τ. 12-13 (2000). σ.σ. 189-205. Διαθέσιμο διαδικτυακά στο:< http://savaspatsalidis.blogspot.com/2012/12/rap.html >. Προσπελάστηκε: 01/06/2020.

Yfantis, V. (2019), Hip Hop Goes Science: Volume I. Independently published. Διαθέσιμο διαδικτυακά στο: < https://www.researchgate.net/publication/338343460_Hip_Hop_Goes_Science_Volume_I>. Προσπελάστηκε: 01/06/2020.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *